EΡΕΥΝΑ
Περιγραφή ερευνητικών δραστηριοτήτων και έργων:
Επανεξέταση των δεξιοτήτων για τον σχηματισμό πληθυντικού αριθμού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με γλωσσική αναπτυξιακή διαταραχή
Η τρέχουσα έρευνα εξετάζει τις ικανότητες επίθεσης πληθυντικού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ελληνοκυπρίων παιδιών με γλωσσική αναπτυξιακή διαταραχή. Έχουν γίνει προβλέψεις με βάση τις υποθέσεις Feature Blindness (FB) και Low Phonetic Substance Hypothesis (SH). Με βάση τα δείγματα γλώσσας που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια των διαγνωστικών διαδικασιών, αναλύθηκαν εκατό δηλώσεις για γραμματικά λάθη, όπως η παράλειψη άρθρων σε υποχρεωτικά πλαίσια, η εσφαλμένη κλητική τοποθέτηση, η λανθασμένη κατάληξη πληθυντικών στόχων, τα λάθη συμφωνίας, η παράλειψη της άρνησης και το μειωμένο μέσο MLUW.
Στοιχεία επικοινωνίας: christina.giannikas@cut.ac.cy
Προγνωστικοί παράγοντες που αφορούν τη γλωσσική ανάπτυξη και καθυστέρηση ομιλίας
Το τρέχον ερευνητικό έργο επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι ομιλητές αναπτύσσουν το λεξιλόγιό τους με βάση τη μέτρηση και την ανάλυση της διακύμανσης των λέξεων. Αυτό σημειώνεται σε ειδικές λίστες που συμπληρώνονται από γονείς (λίστα ελέγχου λεξιλογίου που αναφέρεται από γονείς).
Στοιχεία επικοινωνίας: kakia.petinou@cut.ac.cy
Ανάπτυξη αξιολόγησης της ικανότητας λόγου και γλώσσας
Η τρέχουσα έρευνα επικεντρώνεται στη δημιουργία, την πιλοτική και τυποποίηση της πρώτης αξιολόγησης ομιλίας και γλώσσας στην Κύπρο. Το έργο χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Ένωση Εγγεγραμμένων Θεραπευτών Λόγου και Γλώσσας, το Κυπριακό Συμβούλιο εγγραφής Θεραπευτών Λόγου και Γλώσσας και από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Στοιχεία επικοινωνίας: kakia.petinou@cut.ac.cy
Αναπτυξιακή φωνολογία
Αυτό το ερευνητικό έργο επικεντρώνεται στη διερεύνηση αναπτυξιακών φωνολογικών προτύπων μικρών παιδιών με τυπική γλωσσική ανάπτυξη, με έμφαση στην ανάπτυξη φωνολογικών διαδικασιών στην πρώιμη ομιλία. Ο σκοπός είναι να αναπτυχθεί ένα εργαλείο διαλογής που θα παρέχει τα μέσα για την αξιολόγηση ολόκληρου του φωνητικού ρεπερτορίου της κυπριακής ελληνικής, έτσι ώστε η στοχευμένη παρέμβαση να παρέχεται με βάση το φωνητικο-φωνολογικό προφίλ μικρού παιδιού. Το ερευνητικό έργο περιλαμβάνει επίσης νήπια με καθυστερημένη έναρξη εκφραστικού λεξιλογίου, με στόχο να εντοπιστούν οι φωνολογικές διαδικασίες που τους χαρακτηρίζουν, σε αντίθεση με τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά της ηλικίας τους.
Στοιχεία επικοινωνίας: kakia.petinou@cut.ac.cy
Φωνολογικοί, σημασιολογικοί και συντακτικοί συσχετισμοί
Το παρόν έργο εστιάζεται στη σχέση του φωνολογικού συστήματος ενός παιδιού και της σημασιολογικής και συντακτικής ανάπτυξης στη νηπιακή ηλικία. Το παρόν έργο έχει μελετήσει μέσω ανάλυσης συσχετισμού (correlation studies) τη σχέση μεταξύ φωνολογικής ικανότητας και σημασιολογικής ανάπτυξης, καθώς επίσης και την ανάπτυξη του μέσου μήκους φωνήματος σε παιδιά στον τρίτο χρόνο ζωής. Βασική παράμετρο αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο η συντακτική, σημασιολογική και φωνολογική ανάπτυξη συσχετίζονται σε συγχρονικό επίπεδο, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μία ικανότητα σε μία ηλικία μπορεί να προβλέψει μία άλλη ικανότητα σε μεταγενέστερο αναπτυξιακό στάδιο (π.χ. 28 και 36 μηνών) στο ίδιο παιδί. Περαιτέρω, το παρόν ερευνητικό έργο θα συμπεριλάβει ομάδες παιδιών με τυπική γλωσσική ανάπτυξη καθώς και ομάδες παιδιών με γενετικά σύνδρομα όπως είναι η νευροϊνωμάτωση τύπου 2.
Στοιχεία επικοινωνίας: loukia.taxitari@cut.ac.cy
Σημασιολογικό Προφίλ
Μία από τις ερευνητικές κατευθύνσεις της ομάδας μας αποτελεί η μελέτη της λεξιλογικής ανάπτυξης των παιδιών σε διαφορετικές ηλικίες μέσα στο δεύτερο και το τρίτο έτος ζωής. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος μελετούμε τον μέσο αριθμό λέξεων που κατανοούνται ή παράγονται σε διαφορετικές ηλικίες, αλλά και το είδος των λέξεων αυτών αναπτυξιακά. Το αποτέλεσμα είναι η εξαγωγή ενός σημασιολογικού προφίλ των παιδιών διαφορετικών ηλικιών που μας δίνει σημαντικές πληροφορίες ως προς την ποιότητα όσων παράγουν, πέρα από την ποσότητα. Αυτές οι πληροφορίες μπορεί να συμβάλουν τόσο στην αναγνώριση παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες, όσο και στον σχεδιασμό θεραπευτικών παρεμβάσεων όσο το δυνατό νωρίτερα.
Στοιχεία επικοινωνίας: loukia.taxitari@cut.ac.cy
Ανάπτυξη δοκιμιού γλωσσικής αξιολόγησης
Το παρόν ερευνητικό έργο εστιάζεται στη δημιουργία, πιλοτική εφαρμογή και στάθμιση του δοκιμίου γλωσσικής αξιολόγησης με χρηματική στήριξη από τον Σύλλογο Εγγεγραμμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου και το συμβούλιο εγγραφής Λογοπαθολόγων Κύπρου καθώς επίσης και από ερευνητική χρηματοδότηση στα πλαίσια εναρκτήριας χρηματοδότησης από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Στοιχεία επικοινωνίας: kakia.petinou@cut.ac.cy
Αξιολόγηση και παρέμβαση λεξιλογίου στο πεδίο της εναλλακτικής και επαυξητικής επικοινωνίας
Οι κύριοι στόχοι του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος είναι η ανάπτυξη ενός εργαλείου υψηλής τεχνολογίας για την αξιολόγηση παθητικού λεξιλογίου σε άτομα με εγκεφαλική παράλυση και η ανάπτυξη και εφαρμογή ενός πλάνου παρέμβασης για ανάπτυξη λεξιλογίου. Οι συμμετέχοντες σε αυτό το ερευνητικό έργο είναι μαθητές με εγκεφαλική παράλυση 3-6 χρονών, οι γονείς τους όσο και οι εκπαιδευτικοί και οι λογοπαθολόγοι που στηρίζουν τα άτομα με αναπηρία. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να συμβάλουν στην ελλιπή βιβλιογραφία καθώς επίσης και στην παροχή υπηρεσιών σε άτομα τα οποία χρειάζονται εναλλακτική και ενισχυτική επικοινωνία για να επικοινωνήσουν με τους επικοινωνιακούς τους συντρόφους.
Στοιχεία επικοινωνίας: eliada.pampoulou@cut.ac.cy
Παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη διαταραχών φώνησης σε καθηγητές πανεπιστημίου στην Κύπρο
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει τους παράγοντες κινδύνου για τη ανάπτυξη διαταραχών φώνησης σε καθηγητές πανεπιστημίου με διαταραχές φώνησης (ΔΦ) και χωρίς διαταραχές φώνησης (ΧΔΦ). Συμμετέχοντες και Μέθοδοι: Εκατό ενενήντα έξι καθηγητές με ΔΦ και ΧΔΦ που εργάζονται σε πανεπιστήμια στην Κύπρο συμπλήρωσαν ένα online ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο σύλλεξε δεδομένα σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου για τη ανάπτυξη διαταραχών φώνησης που αφορούν τη γενική υγεία, τη χρήση της φωνής, το τρόπο ζωής και το περιβάλλον διδασκαλίας. Το chi-square τεστ χρησιμοποιήθηκε για να εξετάσει τις σημαντικές διαφορές στις απαντήσεις μεταξύ των καθηγητών με ΔΦ και ΧΔΦ για κάθε παράγοντα κινδύνου. Αποτελέσματα: Οι καθηγητές με ΔΦ κατέδειξαν την τάση να εμφανίσουν λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος (π.χ., φαρυγγίτιδα, λαρυγγίτιδα, κτλ.), βήξιμο, καθάρισμα λαιμού, άγχος, κτλ. σε σύγκριση με τους καθηγητές ΧΔΦ. Επίσης, οι καθηγητές με ΔΦ ήταν πιο πιθανό να διδάσκουν ή να έχουν διδάξει σε πολύ θορυβώδη και μετρίως θορυβώδη περιβάλλον από τους καθηγητές ΧΔΦ.
Ως συνέχεια της πιο πάνω ερευνητικής εργασίας, ο σκοπός μιας άλλης έρευνας είναι να αξιολογήσει διάφορους ακουστικούς παραμέτρους φώνησης (π.χ., S/Z ratio, μέγιστη διάρκεια φώνησης, ένταση, συχνότητα, κτλ.) σε ενήλικες διάφορων ηλικιών που κατάγονται από διάφορες περιοχές της Κύπρου. Τα αποτελέσματα της έρευνας εναπόκειται να συγκριθούν με τις διεθνές μετρήσεις ακουστικών παραμέτρων φώνησης.
Στοιχεία επικοινωνίας: kyriaki.kyriakou@cut.ac.cy